Carte: PATRIMONIU CULTURAL REVIZITAT. Simpozionul de Ceramică Medgidia 1971-1977 – fenomen fondator al ceramicii românești contemporane

REVISITED CULTURAL HERITAGE. CERAMICS SYMPOSIUM MEDGIDIA 1971-1977
Ediţie tipărită
Data publicării: 2019
Autor: ASOCIAȚIA UMA ED ROMÂNIA
Editori: Rodica Buzoianu, Eduard Andrei, Oana Rill (Florică)
Ediție bilingvă: română-engleză
Nr Pag: 306
Dimensiuni: H: 23cm | l: 33cm
Design: Lavinia Vereș
ISBN 978-973-0-30704-7
Tiraj: 370 exemplare

Preț: 135 lei
Cartea poate fi achiziționată prin trimiterea unui e-mail pe adresa umaed_office@yahoo.com. Prețul nu include transportul. Stocul de carte disponibil: 70 buc.
Asociația UMA ED ROMÂNIA
Cont curent RON (IBAN): RO95RNCB0285114726090001
Cont curent EUR (IBAN): RO41RNCB0285114726090003

Artiști participanți în Taberele de la Medgidia ’71-’77: RADU AFTENIE, LAZĂR FLORIAN ALEXIE, IOAN ANTONICĂ, COSTEL BADEA, ILIE BELDEAN, ION BERENDEA, STEFAN BILCIU, ALVARO BOTEZ, CONSTANTIN CANTEA, VASILE CERCEL, EUGEN CIOANCĂ, VICTOR CRISTEA, MAGDA CSUTAK, IULIA DINESCU, NICOLAE EFTIMIE, GHEORGHE FĂRCAȘIU, DRAGOȘ GĂNESCU, ALEXANDRA GHEORGHE, LUCIA MAFTEI, PETRE MANEA, CONSTANȚIU MARA, PATRICIU MATEESCU, FLORENTINA MIHAI, VIRGIL MIHĂESCU, PETRE NICHITA, CONSTANTIN NIRCĂ, DAVID OLTEANU, NICOLAE OVEJAN, TEREZA PANELLI, CRISTINA POPESCU RUSSU, VASILE RĂDEANU, DUMITRU RĂDULESCU, GHEORGHE RIZOIU, VERONICA SFÂRLEA, IOANA STEPANOV, RADU TĂNĂSESCU, IULIAN TEODORESCU, GEORGE TIUTIN, MIHAI TOMȘĂNEANU, ROMEO VOINESCU

„Însumând peste 300 de pagini, volumul include texte introductive semnate de sculptorul și ceramistul Patriciu Mateescu, de istoricul de artă dr. Eduard Andrei, precum și un text final despre ceramica românească azi, semnat de Cristina Popescu Russu, artist ceramist, ea însăși participantă la o ediție a Taberelor… Corpusul cărții este format din pagini dedicate fiecărui artist participant, cu CV-uri actualizate și fotografii – multe inedite, provenind din arhivele personale ale unor artişti sau care ne-au fost puse la dispoziție de Eugeniu Lupu, din Cleveland, Ohio (SUA) sau Ion Crișu din Medgidia – ale lucrărilor executate în taberele de la Medgidia, dar și din creația anterioră și, preponderent, ulterioară. Am completat prezentările artiștilor cu o selecție reprezentativă de texte critice, precum și cu mărturiile unora dintre ei despre experiența taberelor de la Medgidia. Am inclus un grupaj de articole publicate fie în reviste de specialitate, fie în presa epocii, care prezintă fenomenul Taberelor de la Medgidia în contextul evoluției ceramicii contemporane românești, iar sub titlul „Album de familie” am reunit o serie de fotografii de grup, cu artiștii participanți la tabere, fie în timpul lucrului, fie în momentele de repaus. Am rezervat un capitol special episodului distrugerii majorității lucrărilor, odată cu redeschiderea șantierului pentru Canalul Dunăre-Marea Neagră, la începutul anilor ’80, prezentând în premieră documentele din dosarul „Problema Medgidia”, păstrat în Arhiva UAP. În capitolul final, intitulat metaforic „Supraviețuitorii”, am prezentat în oglindă imagini de epocă și actuale ale celor 11 lucrări care se mai găsesc azi la Medgidia. (…)

În acest sens, volumul se adresează deopotrivă specialiștilor, artiștilor și criticilor de artă, profesorilor și studenților din învățământul artistic, ca și publicului larg, dorind să restituie istoria unui fenomen esențial prin deschiderea a două direcții: pe de o parte, prin Taberele de la Medgidia din anii 1970, ceramica românească a ieșit din zona obiectelor mici, utilitare, destinate împodobirii domestice, virând fundamental spre monumental, spre dimensiuni care o apropiau de sculptura de for public; pe de altă parte și drept consecință, a migrat de la spațiul interior / privat către cel exterior / public. (…)

Ca design grafic, construcția vizuală a volumului de față, realizată de Lavinia Vereș, a pornit de la catalogul bilingv (română-engleză) Simpozionul de Ceramică Medgidia / Ceramics Symposium Medgidia, publicat de Uniunea Artiștilor Plastici din R. S. România și Consiliul Popular al Orașului Medgidia, editat de Fondul Plastic – Artis, f.d. (1977).”  (Eduard Andrei, istoric de artă, fragmente din textul introductiv)

Lansare de carte:
Vineri, 22 noiembrie 2019, ora 12.30, Biblioteca Municipală „I.N. Roman”, Medgidia

Vasile Rădeanu, Eugen Cioancă, Gheorghe Fărcașiu

 

Lansare de carte:
Sâmbătă, 23 noiembrie 2019, ora 12.00, Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti – ARCUB (Foaier)

 

Proiecție de film documentar: “Jocul cu lutul, cu apa și cu focul” (12 min.), al cărui titlu reia un gând despre ceramică al maestrului Costel Badea, realizat în Studioul “Alexandru Sahia”, în 1978, regia Mirel Ilieșiu, imaginea Doru Segall
Proiecție materiale filmice: In Memoriam și un colaj de fragmente din interviurile pe care le-am realizat – la București și în împrejurimile sale, la Constanța, la Sibiu, la Alba Iulia, la Sighișoara
A fost expusă, în premieră, harta intitulată „Proiect de amplasare a obiectelor ceramice în aer liber cu piese desenate”, cu o lungime de peste 2 m şi realizată de arh. Teodor Ion, în decembrie 1981.

 

Avem convingerea că prin publicarea acestui volum, pe lângă scopul de a reconstitui și a disemina istoria unui fenomen fondator al ceramicii românești contemporane, vom reuși să sensibilizăm și autoritățile – centrale și locale – pentru a restaura, conserva și pune în valoare (ce a mai rămas din) acest patrimoniu unic în România.

Dorim să credem că volumul de față este cea mai aprofundată cercetare a fenomenului până în prezent, iar publicarea lui va incita la noi cercetări.

Cartea a fost realizată, publicată și distribuită în cadrul proiectului cultural „PATRIMONIU CULTURAL REVIZITAT. Taberele de la Medgidia – fenomen fondator al ceramicii românești contemporane”, co-finațat de Administrația Fondului Cultural Național, aria tematică: Patrimoniu Cultural Material. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finanțării.

© 2019 Asociația UMA ED ROMÂNIA . Toate drepturile rezervate